Oljeläckage från bilen!
Börja felsökning med att lukta, känna och titta på den olja som droppar under bilen. Jämför med det blöta i bilens olika behållare. Och när du väl har kommit på vilken vätska det är som läcker, så ska du hitta läckagestället.
Det finns bara några få bilar där växellådan och slutväxeln fungerar som motorns oljesump. Det vanligaste är att man använder olika oljor (med olika doft och färg) i motorn och växellådan. En del framhjulsdrivna bilar har också ett separat hus för slutväxeln och därmed också en separat olja.
Om oljeläckaget har sölat ner så mycket att man inte ser var det läcker så måste du först avfetta och spola med varmvatten. Men för det mesta är det lättare att hitta läcket när man kan följa oljans väg. Om det läcker från ett ställe där en axel sticker ut så måste axelns tätningsring (packbox) bytas.
Vintertid är den vanligaste orsaken till oljeläckage från motorn att vevhusventilationen geggar igen.
Då bildas det en ispropp som ger övertryck i motorns vevhus och som trycker ut packboxarna på de mest retfulla ställen, exempelvis bakom svänghjulet.
Ta inte för givet att alla styrservon, nivåregleringar eller bromssystem fungerar med samma olja. Det är inte bara Citroën som använder konstiga vätskor i sina hydraulsystem, utan även vissa modeller från mer "normala" biltillverkare. Läs instruktionsboken